Blog 14 juli 2020

Nutanix Insights

Inleiding

Het beheren en onderhouden van een Nutanix Cluster is door de vele aanwezige functionaliteit binnen de software al sterk vereenvoudigt. Verschillende geautomatiseerde taken onderzoeken en controleren de werking van de verschillende componenten binnen de Cloud Infrastructure. Ook kan op eenvoudige wijze het bijwerken van deze software componenten worden gedaan met het aanwezige one-click mechanisme voor zowel de software componenten als ook de firmware en BIOS componenten van de toegepaste hardware.

Deze functionaliteiten zijn allemaal ingebouwd en standaard aanwezig binnen Prism Elements. Worden er meerdere Nutanix Clusters gebruikt dan kan het beheer en onderhoud hiervan samen worden gevoegd met behulp van Prism Central. Veel functionaliteiten voor het bijwerken en onderhouden van software versies zijn hierin ondergebracht.

Nutanix Insights

Nutanix heeft inmiddels een redelijke install base bij veel verschillende klanten wereldwijd en verzameld hiervan met behulp van Pulse geanonimiseerde data over de aanwezige hardware en software componenten. Ook krijgen de support engineer van Nutanix dagelijks te maken met issues die klanten binnen deze omgevingen hebben op het gebied van configuratie van de software en het gebruik ervan. Deze issues binnen de hardware en software worden allemaal geregistreerd en gebruikt om issues te voorkomen of snel op te kunnen lossen bij andere klanten. Deze verzamelde informatie wordt gecorreleerd en waar mogelijk toegepast bij andere klanten om te voorkomen dat vergelijkbare issues daar ook voor gaan komen.

De informatie wordt vervolgens zichtbaar gemaakt op het portaal van Nutanix die bereikbaar is vanaf iedere locatie vanaf elk mogelijk device voor het inzien van de actuele status van de gekoppeld clusters.

How It Works

Informatie over de gekoppelde clusters wordt verzameld met behulp van Pulse en dient ingeschakeld te zijn om de functionaliteit te kunnen gebruiken. De geanonimiseerde data wordt vervolgens geanalyseerd door de Insight services bij Nutanix en aanbevelingen worden in real-time gedaan voor het optimaliseren van de infrastructuur. Deze aanbevelingen kunnen vervolgens eenvoudig worden toegepast op de infrastructuur waardoor eventuele support cases sterk verminderd kunnen worden en issues sneller worden opgelost.

A screenshot of a cell phone  Description automatically generated

Nutanix Insights geeft beheerders binnen een enkele interface een status overzicht van de actuele situatie van de gekoppelde Nutanix Enterprise Cloud clusters. Informatie over de openstaande cases en verzamelde diagnostics informatie zijn direct beschikbaar. Via de verschillende opties kan direct ingezoomd worden op eventuele issues en worden oplossingen hier direct bij geplaatst.

Beheerders hoeven op deze wijze niet zelfstandig support cases in te dienen, eventuele issues worden weer gegeven in het dashboard en kunnen met een 1-click optie worden ingediend of direct opgelost worden.

Discoveries

Gezamenlijk met de verschillende issues en overige beschikbare informatie uit verschillende bronnen zoals de Field Advisories, Security Advisories, Knowledge Base artikelen en Best Practice Guides worden gebruikt om de issues weer te geven.

A screenshot of a social media post  Description automatically generated

De issues worden geprioriseerd naar mate deze van invloed zijn op de werking van de Enterprise Cloud omgeving en omgezet naar aanbevelingen die kunnen worden toegepast op de omgeving. Discoveries geeft binnen het portaal weer welke issues er binnen het cluster zijn en hoe deze zijn op te lossen met het 1-click principe.

Indien de geboden oplossing niet voldoende is of dat het issue er niet mee wordt verholpen kan er direct van de Discoveries een Support Case worden aangemaakt.

A screenshot of a cell phone  Description automatically generated

Bij het aanmaken van deze support case wordt direct ook gevraagd of de benodigde diagnose informatie mee gestuurd moet worden.

A screenshot of a cell phone  Description automatically generated

Hierbij kan ervoor worden gekozen om ook dit proces te automatiseren of dat er voor het verzamelen eerst nog toestemming moet worden gegeven. De informatie kan ook preventief worden verzameld en automatisch worden verstuurd, zodat de informatie direct wordt geanalyseerd.

Insights Prerequisistes

Om gebruik te kunnen maken van Nutanix Insights is het nodig om de tweede checkbox (Include additional support information) binnen de Pulse configuratie van het cluster in te schakelen.

A screenshot of a cell phone  Description automatically generated

Met het inschakelen van de functie wordt additionele informatie verzameld en verzonden tijdens de communicatie momenten van Pulse. Daarnaast is het nodig om minimaal versie 3.9.4.1 van de Nutanix Cluster Check (NCC) te hebben draaien op het cluster. Deze versie heeft extra controles aan boord voor het verzamelen van de benodigde informatie. Met de release van NCC versie 4.0 is de ondersteuning voor Nutanix Insights nog verder uitgebreid, de release datum hiervan staat nu op eind Juli 2020.

Conclusie

Met het toepassen van Nutanix Insights wordt het onderhouden en beheren van meerdere Nutanix Enterprise Cloud clusters verder geoptimaliseerd en vereenvoudigt. Insights geeft informatie over bestaande issues en mogelijke komende issues die nog niet direct zijn ontstaan, maar door een software en hardware combinatie wel te verwachten zijn direct weer.

Nutanix Insights is voor alle klanten per direct beschikbaar en met het inschakelen van de benodigde requirements zal deze dan ook direct gevuld worden met informatie en kan deze worden toegepast.

Meer informatie

Voor meer informatie en/of hulp bij activeren van Nutanix Insights binnen je organisatie kun je contact met ons om nemen door hier te klikken. Voor het verkrijgen van meer informatie over de mogelijkheden voor jouw organisatie om de beschikbaarheid en gezondheid van de Nutanix Enterprise Cloud clusters te verhogen, laat dan jouw gegevens achter via het contact formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Via mail kan natuurlijk ook, kies dan voor hallo@flexvirtual.nl.