Kabelnoord: ‘FlexVirtual vormt voor ons de kern van onze ICT-infrastructuur.’
Kabelnoord: dé serviceprovider van Noord-Nederland
Deze Friese aanbieder van internet, televisie en vaste telefonie zetelt in Dokkum en is wereldberoemd in heel Noordoost Friesland. Meer dan 80% van de inwoners uit deze regio maakt gebruik van het toekomstbestendige, snelle glasvezelnetwerk en de diensten van Kabelnoord. Bij Kabelnoord werken 50 medewerkers. Er zijn onder meer eigen monteurs, een eigen helpdesk en klantencentrum. Ook vindt de engineering plaats vanuit Dokkum.
De ICT-uitdagingen van Kabelnoord
Een aantal jaren geleden had Kabelnoord haar ICT-omgeving grotendeels geoutsourced. De outsourcing partner had een datacenteromgeving geleverd waar regelmatig problemen mee optraden.
Wytze Land, manager financiën en ICT bij Kabelnoord: “Bij de aanschaf van dat systeem hadden we als eis gesteld dat het een high available metrocluster moest zijn. In de praktijk bleek dat het niet voldoende aansloot bij onze behoefte. We besloten op zoek te gaan naar een nieuwe en vooral meer robuuste oplossing die minder beheerinspanning vergt.”
Klant aan het woord
Bekijk het interview over onze samenwerking met Wytze Land, manager financiën en ICT bij Kabelnoord.
“We willen blij worden van onze ICT, en dat hebben we bij FlexVirtual gevonden.”

De keuze voor FlexVirtual en Nutanix
Kabelnoord startte een selectietraject op voor de vervanging van de compute en storage-omgeving voor hun kantoorautomatisering. Dit traject werd geleid door systeembeheerder Matthew Dijksma, die voor de evaluatie van de aangeboden oplossingen samenwerkte met een aantal collega’s. Matthew nodigde een drietal partijen uit om een voorstel uit te brengen, waaronder FlexVirtual.
Matthew Dijksma: “Ik kende FlexVirtual al vanuit een ziekenhuis waar ik eerder had gewerkt. Daar hebben we samen met FlexVirtual een volledig nieuwe infrastructuur opgebouwd. Dat was een hele positieve ervaring dankzij hun kennis van zaken, duidelijke communicatie en transparante manier van werken.”
Wytze Land, manager financiën en ICT bij Kabelnoord: “Ik had informatie gekregen over nieuwe ontwikkelingen rond metroclusters en de voordelen die virtualisatie kon bieden. Toen FlexVirtual ons adviseerde te kiezen voor Nutanix vielen alle puzzelstukjes op hun plaats. Deze ‘alles in één’ oplossing was in aanschaf iets duurder dan de andere aanbiedingen. Maar we hadden er veel meer vertrouwen in dat Nutanix ons de betrouwbaarheid en efficiency in beheer zou brengen waar we behoefte aan hadden. We zijn in zee gegaan met FlexVirtual en daar hebben we geen moment spijt van gehad.”
Praktijkervaringen met Nutanix
Kabelnoord en FlexVirtual hebben de infrastructuur in een aantal fasen gemoderniseerd. Na het vervangen van de storage en de levering van een eerste Nutanix-node is uiteindelijk de hele omgeving vervangen door Nutanix.
Matthew Dijksma: “Nutanix biedt een gedegen oplossing die voor ons echt zijn meerwaarde heeft bewezen. Dat begon al bij een probleemloze migratie zonder problemen en zonder downtime. Nutanix is ook veel efficiënter in beheer dan onze oude omgeving. We hebben geen echte berekeningen gedaan, maar zien dat we nu veel minder handmatige werkzaamheden hebben. Heel veel functies zijn softwarematig op een handige manier ingeregeld, wat ervoor zorgt dat wij minder tijd aan beheer kwijt zijn. Nutanix noemt dat ‘one click’. Dat zijn er in de praktijk soms twee of drie, maar de essentie klopt wel: het gaat allemaal veel sneller en gemakkelijker.
Ons vertrouwen in de stabiliteit en betrouwbaarheid van onze infrastructuur is veel groter geworden, ook qua onderhoudsmomenten. In het begin vonden we het discutabel om dat overdag te doen. Nutanix heeft dat echt omgedraaid: er is nu geen discussie meer over. Het systeem voert de update of upgrade node voor node uit, waardoor de rest van het systeem de workload opvangt. En mocht daar onverhoopt iets in fout gaan, dan stopt de update en herstelt Nutanix door middel van het self healing mechanisme het systeem.”
Wytze Land: “Als ICT-team verzorgen wij bij Kabelnoord het kantoorautomatisering-gedeelte voor onze medewerkers. Onze netwerk- en systemengineers (team SNE) bouwen en onderhouden hun eigen platform voor de dienstverlening naar onze klanten. Wat we nu zien is dat ook team SNE steeds meer Nutanix-gebaseerde compute en storage van ons afneemt. Dat is een teken dat onze collega’s veel vertrouwen hebben in de capaciteit en redundantie van het Nutanix-platform. Dat is logisch, want we hebben nog nooit downtime gehad. En dat vind ik opmerkelijk, want ik heb in mijn carrière heel wat systemen meegemaakt waar dat anders was.”


Security op een hoger peil met Arctic Wolf
Kabelnoord beschikt over een breed scala securityproducten en -oplossingen voor de beveiliging van de infrastructuur. Daarbij miste het team een totaaloverzicht over de volledige omgeving, en 24x7 ondersteuning om op calamiteiten te kunnen reageren.
Wytze Land: “Diverse systemen monitoren continu diverse onderdelen van je ICT-infrastructuur, maar dat gebeurt decentraal en verspreid. Hoe hou je als organisatie het overzicht? En hoe bepaal je wanneer er echt gevaar dreigt? Daar heb je specialistische kennis en diensten voor nodig. Op advies van FlexVirtual hebben we gekozen voor de Managed Detection & Response-dienstverlening op basis van Arctic Wolf. Daarmee hebben we een centraal overzicht van alle security-incidenten. Het team van Arctic Wolf reageert direct als er een aanval is. En we krijgen waar nodig suggesties voor het patchen en upgraden van onze security-oplossingen.”
Continue innovatie van ICT
Kabelnoord en FlexVirtual overleggen regelmatig over verdere optimalisatie en innovatie van de ICT-omgeving. Matthew Dijksma: “We moeten volgend jaar onze back-upoplossing op basis van HYCU en Dell Technologies Data Domain vervangen. Daar kijken we naar een combinatie van back-up en disaster recovery, en de mogelijkheden van de cloud. Mocht het misgaan dan heb je als organisatie namelijk disaster recovery nodig om zo snel mogelijk weer up en running te zijn. Wij gebruiken inmiddels een groot deel van het productenportfolio dat FlexVirtual aanbiedt en de betrouwbaarheid van onze ICT bewijst dat dat een goede keuze is geweest.”
De ervaringen met FlexVirtual
Wytze Land: “Ze zijn snel, flexibel en prettig in het contact. Dat geldt zowel voor de commerciële als voor de technische mensen. We werken heel nauw samen zonder dat alles is vastgelegd in rigide contracten. Het nadeel daarvan is dat je op een gegeven moment niets meer daarbuiten kan doen. Daar heb ik een beetje een allergie voor, dat wekt ergernis en werkt vertragend.
FlexVirtual staat gewoon voor je klaar als het nodig is en doet ook nooit moeilijk als het een keer een vervelend gesprek is, dat is tenslotte onderdeel van elke gezonde zakelijke relatie.”
Matthew Dijksma: “Voor mij is het allerbelangrijkste dat we geen zaken doen met een leverancier, maar met een partner. In onze samenwerking met FlexVirtual weten we wat we aan elkaar hebben. De mensen van FlexVirtual hebben heel veel kennis en geen poeha. Dat past ook mooi bij onze cultuur.”
Wytze Land sluit af: “Wij willen bij onze klanten als een veilige en betrouwbare partij bekend staan en dat verwachten we ook van onze ICT-partner. Bij Kabelnoord kan je nog steeds persoonlijk contact hebben. Bij de balie, aan de telefoon, precies wat je als klant wil. Onze klanten helpen, daar worden we blij van. En we willen ook blij worden van onze ICT, en dat hebben we bij FlexVirtual gevonden.”

Zullen we kennismaken?
Wil je meer weten over de slimme oplossingen waarmee we het leven van IT-professionals zoals jij een stuk gemakkelijker en leuker kunnen maken?
Neem dan contact op met onze accountmanager Marcel Koops via hallo@flexvirtual.nl of tel. 088-244 2440.